Uw webbrowser is verouderd

We zien dat u momenteel gebruik maakt van een oude versie van Internet Explorer. We raden u aan om uw browser te updaten voor het openen van onze website.

Nieuwe Wet zorg en dwang

Alles over Bewindvoering, Curatele, Mentorschap en Schuldhulpverlening

Kennisbank

Nieuwe Wet zorg en dwang

Sinds 1 januari 2020 is er een nieuwe wet tot stand gekomen. De Wet zorg en dwang. Deze wet is in plaats gekomen van de Wet BOPZ. Het verschil tussen deze wetten is dat de Wet zorg en dwang beter aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen van de cliënt. De nadruk wordt hier gelegd op het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Bij Saillant werken wij op een laagdrempelige manier, waarbij wij kijken naar wat de cliënt zelf kan doen en waar hij hulp nodig bij heeft. Het doel hiervan is de zelfredzaamheid van de cliënt te bevorderen. Verder is deze nieuwe wet gericht op de inspraak van de cliënt. Zo is er meer betrokkenheid bij de besluitvorming die te maken heeft met onvrijwillige zorg. De focus ligt op het zoeken naar alternatieven zodat onvrijwillige zorg minder vaak van toepassing is. Hierin is het voor Saillant de uitdaging om daar een goede balans in te vinden.

Voor meer informatie omtrent deze wijziging verwijzen wij je graag door naar deze informatiepagina van de KNMG.

Onze blog artikelen

Interessante artikelen uit onze kennisbank

5 tips over zingevende gespreksvoering

Als hulpverlener kan het soms voorkomen dat je geen oplossing hebt voor het probleem van de cliënt, maar hoe breng je dit over naar de cliënt? Ook kan het voorkomen dat je cliënt overstuur is. Hoe stel je deze persoon gerust? Dit zijn vragen die bij veel hulpverleners naar boven komen. Mogelijk zijn dit 5 tips die je hierbij kunnen helpen: 1. Zoek naar zingeving in de gesprekken met je cliënt.‍Tijdens een gesprek vertellen cliënten onbewust weleens wat over hun zingeving en verlangens. Maak cliënten bewust van deze zingeving en hoop. Herhaal dit bijvoorbeeld later in het gesprek of spiegel iemand met zijn/ haar eigen woorden. 2. Maak moeilijke kwesties bespreekbaar.‍Vermijd de lastige gesprekken niet. Sommige problemen hebben veel tijd nodig of blijven altijd bestaan. Bespreek dit samen met je cliënt, zodat de cliënt dit niet alleen hoeft te verwerken. 3. Er voor iemand zijn is belangrijker dan doen.‍Wanneer bepaalde problemen niet meer op te lossen zijn, is het belangrijk dat je er voor de cliënt bent. Wees een luisterend oor. Vermijd hierbij het vanzelfsprekende zoals het stellen van vragen en oplossen van problemen. Laat vooral de cliënt aan het woord. Soms is voor iemand er zijn meer dan voldoende. 4. Houd het tempo aan van de cliënt.‍Wanneer het om de zingeving van de cliënt gaat, is het nooit van belang of hetgeen doel of oplossingsgericht is. De cliënt weet hier zelf het meest van af. Stem af op het tempo van de cliënt. 5. Onthoud waarom je dit werk doet.‍Dit is misschien wel het alle belangrijkste punt. Blijf altijd onthouden wat jouw persoonlijke visie is als sociaal werker.‍

Lees meer
No items found.

Stel ons je vragen

Samen gaan we op zoek naar een oplossing voor jouw probleem

Je bericht is succesvol verzonden en wij zullen ermee aan de slag. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van jouw vraag
Copyright @ Saillant 2020HuisregelementTerug naar bovenKlachtenformulier
Neem contact op