Uw webbrowser is verouderd

We zien dat u momenteel gebruik maakt van een oude versie van Internet Explorer. We raden u aan om uw browser te updaten voor het openen van onze website.

Nederlanders bieden massaal steun tijdens crisistijd

Alles over Bewindvoering, Curatele, Mentorschap en Schuldhulpverlening

Kennisbank

Nederlanders bieden massaal steun tijdens crisistijd

Onder de media wordt de Nederlandse gezondheidzorg gezien als een van de beste van Europa. Maar is de bevolking ook zo tevreden met de zorg in Nederland? Al sinds 2008 worden er in elk kwartaal steekproeven COB (Continu Onderzoek Burgerperspectieven) gehouden onder de bevolking. Dit wordt uitgevoerd door het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau). Hierbij wordt er gevraagd naar de problematiek en de sterke kanten binnen de zorg.  

In de tweede kwartaalmeting van 2019 werden er open vragen gesteld over de sterke en minder sterke kanten binnen in de Nederlandse gezondheidszorg. Bij het benoemen van de sterke aspecten werd er voornamelijk gesproken over goed opgeleid en deskundig personeel. Hierdoor neemt de kwaliteit van de zorg toe. Ook bleek uit de meting dat er voldoende voorzieningen zijn en dat de toegankelijkheid hiervan ook voldoet. Tot slot kwam naar voren dat er sprake is van veel nieuwe technologieën en veel aandacht voor innovatie.

Bij het benoemen van de minder positieve aspecten binnen de zorg kwamen verschillende factoren naar voren. Enkele voorbeelden hiervan zijn een te kort aan personeel, een te hoge werkdruk en een te laag salaris. Ook werden lange wachtlijsten genoemd. Tot slot staan de hoge kosten voor gebruikers en bureaucratie de kwaliteit van de zorg in de weg. De bovenstaande factoren resulteren in het hebben van te weinig aandacht voor patiënten, ouderen en zorgbehoevenden in het algemeen.

Over het algeheel was de Nederlandse bevolking toen al tevreden over de zorg. Natuurlijk zijn er ontwikkelpunten waar wij zeker bij stil moeten staan, maar als we kijken naar de huidige corona (COVID-19) crisis waarin wij ons allen bevinden kunnen we met zekerheid stellen dat wij erg trots mogen zijn op de huidige zorg. Nederland betuigt massaal steun aan onze zorgmedewerkers. Het zorgpersoneel zet zich volledig in voor de mensen die hen momenteel hard nodig hebben en draaien volle overuren. De kwaliteit die het zorgpersoneel aanbiedt is mede te danken aan de verbondenheid en het vertrouwen in elkaar. Deze verbondenheid wordt nog eens benadrukt door de staat die ook hier 100% steun aan geeft. Na de indrukwekkende steunbetuiging van gisteren maken wij hierbij nog een diepe buiging voor het zorgpersoneel die zich op dit moment inzet voor de strijd tegen het corona virus.

Onze blog artikelen

Interessante artikelen uit onze kennisbank

5 tips over zingevende gespreksvoering

Als hulpverlener kan het soms voorkomen dat je geen oplossing hebt voor het probleem van de cliënt, maar hoe breng je dit over naar de cliënt? Ook kan het voorkomen dat je cliënt overstuur is. Hoe stel je deze persoon gerust? Dit zijn vragen die bij veel hulpverleners naar boven komen. Mogelijk zijn dit 5 tips die je hierbij kunnen helpen: 1. Zoek naar zingeving in de gesprekken met je cliënt.‍Tijdens een gesprek vertellen cliënten onbewust weleens wat over hun zingeving en verlangens. Maak cliënten bewust van deze zingeving en hoop. Herhaal dit bijvoorbeeld later in het gesprek of spiegel iemand met zijn/ haar eigen woorden. 2. Maak moeilijke kwesties bespreekbaar.‍Vermijd de lastige gesprekken niet. Sommige problemen hebben veel tijd nodig of blijven altijd bestaan. Bespreek dit samen met je cliënt, zodat de cliënt dit niet alleen hoeft te verwerken. 3. Er voor iemand zijn is belangrijker dan doen.‍Wanneer bepaalde problemen niet meer op te lossen zijn, is het belangrijk dat je er voor de cliënt bent. Wees een luisterend oor. Vermijd hierbij het vanzelfsprekende zoals het stellen van vragen en oplossen van problemen. Laat vooral de cliënt aan het woord. Soms is voor iemand er zijn meer dan voldoende. 4. Houd het tempo aan van de cliënt.‍Wanneer het om de zingeving van de cliënt gaat, is het nooit van belang of hetgeen doel of oplossingsgericht is. De cliënt weet hier zelf het meest van af. Stem af op het tempo van de cliënt. 5. Onthoud waarom je dit werk doet.‍Dit is misschien wel het alle belangrijkste punt. Blijf altijd onthouden wat jouw persoonlijke visie is als sociaal werker.‍

Lees meer
No items found.

Stel ons je vragen

Samen gaan we op zoek naar een oplossing voor jouw probleem

Je bericht is succesvol verzonden en wij zullen ermee aan de slag. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van jouw vraag
Copyright @ Saillant 2020HuisregelementTerug naar bovenKlachtenformulier
Neem contact op