Als hulpverlener kan het soms voorkomen dat je geen oplossing hebt voor het probleem van de cliënt, maar hoe breng je dit over naar de cliënt? Ook kan het voorkomen dat je cliënt overstuur is. Hoe stel je deze persoon gerust? Dit zijn vragen die bij veel hulpverleners naar boven komen. Mogelijk zijn dit 5 tips die je hierbij kunnen helpen:
1. Zoek naar zingeving in de gesprekken met je cliënt.
Tijdens een gesprek vertellen cliënten onbewust weleens wat over hun zingeving en verlangens. Maak cliënten bewust van deze zingeving en hoop. Herhaal dit bijvoorbeeld later in het gesprek of spiegel iemand met zijn/ haar eigen woorden.
2. Maak moeilijke kwesties bespreekbaar.
Vermijd de lastige gesprekken niet. Sommige problemen hebben veel tijd nodig of blijven altijd bestaan. Bespreek dit samen met je cliënt, zodat de cliënt dit niet alleen hoeft te verwerken.
3. Er voor iemand zijn is belangrijker dan doen.
Wanneer bepaalde problemen niet meer op te lossen zijn, is het belangrijk dat je er voor de cliënt bent. Wees een luisterend oor. Vermijd hierbij het vanzelfsprekende zoals het stellen van vragen en oplossen van problemen. Laat vooral de cliënt aan het woord. Soms is voor iemand er zijn meer dan voldoende.
4. Houd het tempo aan van de cliënt.
Wanneer het om de zingeving van de cliënt gaat, is het nooit van belang of hetgeen doel of oplossingsgericht is. De cliënt weet hier zelf het meest van af. Stem af op het tempo van de cliënt.
5. Onthoud waarom je dit werk doet.
Dit is misschien wel het alle belangrijkste punt. Blijf altijd onthouden wat jouw persoonlijke visie is als sociaal werker.